שבע ברכות / סיפורי הצלחה / משפחת הידברות מתרחבת

משפחת הידברות מתרחבת

הוא שלח אליה הודעה דרך "שבע ברכות", היא הביעה עניין, אך תוך זמן קצר ירד האתר לצורך שדרוג. במשך תקופה ארוכה המתינו אסף אפרתי ורחלי קובה לשובו של "שבע ברכות", ובסופו של דבר גילו שההמתנה לא היתה לשווא. לפני שבועיים הם נישאו בשעה טובה

עד לפני כמה שנים, אם הייתם שואלים את אסף אפרתי, 31, הוא היה מספר לכם שהחלום הגדול שלו הוא להיות מטפל אלטרנטיבי ואיש רוח. "אני חושב שבמבט לאחור, הייתי בסגנון הרב פנגר, למי שמכיר את הסיפור שלו לפני החזרה בתשובה", מספר אסף, " הייתי בנאדם מאוד רוחני. בעצם הייתי דתי בלי התורה והמצוות. תמיד חיפשתי מאד את הדרך והאמת שלי בעולם. כבר בתור ילד הייתי מין דן סקרן כזה, תמיד הייתי בנאדם פנימי, שחיפש שלא להבליט את עצמו, תמיד אהבתי לעזור ונחשבתי לאדם שקט, נעים, עוד לפני שחזרתי בתשובה. לא ידעתי ממש מה זה יהדות, אבל אני זוכר שלפעמים היינו מתארחים בשבתות אצל קרובי משפחה דתיים שיש לנו בגוש עציון, ואני זוכר את זה כחוויה מאוד מאוד נעימה".

עם סיום הצבא, בגיל 25, החליט אסף לנסות את מזלו בחו"ל. "הייתי באזור שכוח אל בארה"ב, וכולם שם היו גויים חוץ מהעובדים הישראלים שהיו איתי. עמוק בפנים הרגשתי המון ניכור, למרות שהם היו מאוד נחמדים. בשלב כלשהו החליטו הישראלים להקים שם בית כנסת קטן, ובהמשך אפילו ערכו בו ברית מילה לאחד התינוקות שנולדו. ושם, בנקודה הזאת, דווקא בברית המצומצמת הזו, בבית הכנסת המאולתר הזה, בין כל הגויים, משהו נורא פנימי קרה לי. הרגשתי שם איזו מין צביטה ראשונית, איזה מין געגוע למשהו עתיק יומין אליו אני שייך ולא מספיק מכיר עדיין".

כשחזר לארץ קצת כבו בו האורות הראשוניים שזכה לחוש בחו"ל, ומהר מאוד חזר אסף למסלול חייו והחל בניסיונות להגשים את חלומו וללמוד טיפול אלטרנטיבי. כאשר מסיבות שונות החלום נגנז, החליט לשנות את מקום מגוריו ושם פעמיו לעין גדי, אזור בארץ שאהוב עליו במיוחד, שם התגורר תקופה. "בעין גדי, עברתי תהליך רוחני פנימי מעמיק מאוד עם עצמי. זה אזור שכמעט ולא היו בו דתיים ובאחת השיחות השגרתיות שלי עם אימא שלי בטלפון, היא הציעה לי לקרוא את הספר בגן האמונה, של הרב ארוש. החלטתי לעשות כהמלצתה, והספר הזה השפיע עליי פלאים ונגע בי בצורה מאוד משמעותית. לאט לאט הרגשתי איך משהו אצלי נפתח, והתחלתי לקרוא תהילים. בהמשך גם פגשתי במקרה, ושלא במקרה כמובן, חבר שהסביר לי איך מניחים תפילין. מאוחר יותר היו אצלי בבית כמה חסידי ברסלב ונתנו לי במתנה כמה ספרים וסטיקרים מחזקים, ולאט לאט התחלתי למצוא את הדרך הביתה. אחר כך התוודעתי לערוץ הידברות, שם צפיתי בהמון הרצאות וזה היה חלק מאוד משמעותי בתשובה שלי. אני יכול להגיד שבלי הידברות היה הרבה יותר קשה, אני לא יכול לתאר אפילו. כל פעם שהיה לי קשה, הייתי צולל לתוך הרצאה בערוץ שדיברה אליי, שואב ממנה כוחות מחדש וממשיך הלאה. בהמשך הידברות קישרו אותי עם חברותא בכרמיאל, התחלתי לקבוע עיתים לתורה ואפילו בשלב כלשהו התחלתי ללמוד גמרא והלכות. היום במבט לאחור, אני מרגיש שחזרתי בתשובה מהמקום הכי נמוך בעולם, תרתי משמע".

רחלי, 26 , בדומה לאסף, החליטה אף היא מיד לאחר הצבא לערוך טיול בחו"ל, ובסיומו החלה ללמוד לתואר בכלכלה. לצורך כך החליטה לעבור מעיר מגורי הוריה, כרמיאל, לראשון לציון. שם החל המפנה הגדול. "מתחת לדירה בה התגוררתי כסטודנטית, יש בית כנסת ממש מקסים, אותו התחלתי לפקוד בערבי שישי, מתוך חיפוש פנימי שקינן בי. הוקסמתי מהתפילות, מההרצאות ומהאווירה ולאט לאט התחלתי לנסות לשמור שבת ופשוט נהניתי מכל רגע. בהמשך פניתי לרב בית הכנסת, הרב ניסים נפתלי שליט"א. בכל פעם שחיפשתי תשובות הוא היה יושב איתי בסבלנות ועונה לי עליהן אחת לאחת, ובהמשך הפך לרב שלי. מאוחר יותר, התחלתי ללכת גם לשיעורים של הרב ארוש בחולון. למשפחה שלי היה קצת קשה עם זה בהתחלה, אבל הם קיוו שזה שגעון שיחלוף. כשהם ראו שזה משהו רציני, ואני כבר לא נוסעת בשבת ולא באה לארוחות שישי, ושכבר קשה לי לאכול בבית, הם השתדלו מאוד להתחשב בי, אבל כל הזמן פחדו שאני אקח את זה למקום קיצוני. אני מצדי הסברתי כל פעם מחדש שאני רק רוצה לחיות כמו יהודייה אמתית, לחיות את היהדות מהמקום הכי פנימי וטהור, בלי שום קשר לפנאטיות".

או אז, בשלב כלשהו החליטו להתחיל להיפגש עם מועמדים רציניים למטרת נישואין. כצופים אדוקים של הידברות התוודעו השניים לאתר ההיכרויות של הערוץ – "שבע ברכות" הם נרשמו, ואסף מספר שהכרטיס הראשון מבין המועמדות שקפץ לו מול העיניים היה של רחלי. הוא החליט לשלוח לה הודעה ולהציע שיכירו, ורחלי הסכימה. אלא שבדיוק כשרצתה לתת לו את מספר הטלפון שלה כדי שיתאמו פגישה - פעילות האתר בנושא הכרויות הופסקה לרגל מקצה שיפורים שנערך בו. בינתיים, חיכו השניים בקוצר רוח שהאתר יחזור לפעילות.

שני עולמות נפגשים

ממעט המידע שהספיקו להחליף והכרטיסים שלהם באתר, גם אסף וגם רחלי ידעו ששניהם מאזור כרמיאל, אבל לא ידעו כמעט מעבר לזה... ערב אחד, כתמיד, הוציאה רחלי את הכלב שלה לטיול בשכונה. היא התכוונה ללכת במסלול הקבוע שהיא תמיד עושה איתו, אלא שהפעם משהו משך אותה ללכת דווקא בכיוון אחר. בדיוק באותו הזמן, אסף יצא לכיוון האוטו שלו, שהיה בסמוך למקום בו שוטטה רחלי עם כלבה, כשלפתע נפגשו השניים. "שנינו סקרנו אחד את השנייה בלי מילים", מספרת רחלי, "וממש מהרגע הראשון הייתה מציאת חן. כבר אז התחלנו לתקשר קצת, ובסוף הסתבר שאנחנו גרים ממש באותו הרחוב, שאפילו ההורים שלנו מכירים כבר שנים, ושהוא היה אצלנו בבית המון פעמים, כשהיינו קטנים והוא היה משחק המון עם אחי. בינינו אישית לא היה שום קשר מעולם, אבל שמעתי שהוא חזר בתשובה".

בדיוק ביום שלאחר מכן, חזר אתר השידוכים של הידברות לתפקד, ואסף קיבל מצוות האתר את המספר של רחלי. הם החלו להתכתב, כדי לנסות לבחון חיבור ראשוני, ורחלי מספרת שהרגישה שאסף עונה לשאלות שלה בדיוק כפי שהיא חלמה את דמותו של בעלה והתפללה עליו מאז שחזרה בתשובה. ההתלהבות של השניים עוררה רצון להיפגש, אולם נוצרה בעיה, כיוון ששניהם הקפידו בכל ערב ללכת לשיעור תורה לא נותר להם זמן פנוי להיפגש. בסופו של דבר, באחד הערבים (בדיוק שבוע לאחר ט"ו באב), מיד לאחר ששניהם חזרו משיעורי התורה בהם לקחו חלק - החליט אסף להצטרף לטיול הקבוע של רחלי ו...הכלב. כך הם טיילו שעה ארוכה ושוחחו. פגישה שניה כבר נערכה בבית קפה, ולאחר היכרות של כחודש וחצי החליטו השניים להינשא. "בדיעבד, היום אנחנו יודעים שהחודשיים האלה של הנתק שנוצר, כביכול בגלל שאתר ההיכרויות של הידברות ירד לרגל שיפוצים, היו ממש השגחה משמיים, כי זו הייתה תקופה של ליטושים אחרונים לפני ההכרות. זו הייתה תקופה שכל אחד מאתנו באופן אישי התחזק במיוחד, כך שכשנפגשנו זה היה הזמן הטוב ביותר עבורנו להיפגש".

בהמשך נפגש כל אחד מבני הזוג עם הרב של השני, וכשקיבלו משני הצדדים את אותה התשובה החיובית הנכספת ("אסור לכם לוותר אחד על השני!") התארסו, והחתונה נקבעה לשלושה חודשים מאוחר יותר.

לפני כשבועיים, בי"ג בטבת, נישאו בשעה טובה רחלי ואסף אפרתי באולמי חוף התמרים שבעכו. למרות מסכת הניסיונות הלא פשוטה והקשיים הלא מעטים שעברו שניהם לפני החתונה, במיוחד כשמשפחות שתי הצדדים עדיין חילוניות, החתונה מתוארת בפי שניהם כ"קידוש ה גדול".

"החתונה התנהלה בהפרדה בצורה מופתית", מספר אסף, "כולם קיבלו את זה, ועד היום, כשאנחנו פוגשים אורחים מהחתונה, כולם מספרים שהייתה שם שמחה מעל הטבע. לא ירדנו מרחבת הריקודים כמעט כל הערב. ואחרי כל זה לפגוש מכרים חילוניים ברחוב שמדברים על החתונה שלנו במושגים של הרגשנו שכינה או קדושה, שזו בכלל לא שפה של חילוניים - היה מרגש בהחלט. התפללנו על החתונה הזאת המון. בסך הכל, בסופו של דבר, רצינו שיראו שעל אף ההפרדה אפשר עדיין לשמוח ובגדול. חוזרים בתשובה הם לא פנאטיים, הם רק חוזרים למקורות".

היום בני הזוג מתגוררים בכרמיאל, כשאסף זוכה כבר חמישה חודשים להגשים את חלומו האמתי ולהיות אברך יום שלם בכולל ("אני שמח בבחירה הזאת כל יום מחדש, זה מדהים כמה זה משנה אותך לטובה. זה המון בזכות רחלי"). רחלי זוכה לעשות שליחות מיוחדת כמורה למתימטיקה בבית ספר חילוני לנוער בסיכון. "זה בזכות אסף, הוא זה שהאיר את עיניי להבין כמה שליחות יכולה להיות לי דווקא במקום הזה, והם מדהימים ומאוד מתעניינים. הם ראו אותי עוד לפני שהתחתנתי, בלי כיסוי ראש, ועכשיו עם הכיסוי והם מאוד מפרגנים. עברנו אפילו מין תהליך כזה ביחד, הם שאלו אותי המון איך זה הולך להיות כשתתחתני ואיך זה לשמור איסור נגיעה וכאלה. אני חושבת שדווקא נוער בסיכון, החיבור שלהם ליהדות הוא כמעט מידי, כי הם מוצאים בה מפלט של אמת מכל המצוקות שלהם".